Thursday, September 26, 2019

Ruqyah Dengan Hikmah Al-Quran

Dalil Menggunakan Air Dalam Perubatan




Firman Allah S.W.T :


" Dan ( ingatlah peristiwa ) hamba Kami: Nabi Aiyub ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata : " sesungguhnya aku diganggu oleh syaitan dengan ( hasutannya semasa aku ditimpa ) kesusahan dan azab seksa ( penyakit )." 

Surah Saad Ayat 41 (T afsir Pimpinan Ar-Rahman M/s 1210 )


" (Maka Kami Kabulkan permohonannya serta Kami perintahkan kepadanya): " Hentakkanlah (bumi) dengan kakimu" , (setelah ia melakukannya maka terpancarlah air, lalu Kami berfirman kepadanya): " Ini ialah air sejuk untuk mandi dan untuk minum (bagi menyembuhkan penyakitmu zahir dan batin)."

Surah Saad Ayat 42 (T afsir Pimpinan Ar-Rahman M/s 1210-1211 )


Dari Abi Said Al-Khudri R.A berkata:

" Sejumlah para sahabat Rasulullah S.A.W datang ke salah satu kampung orang dan mereka tidak diterima sebagai tetamu.Ketika mereka dalam keadaan demikian, pemimpin penduduk kampung itu disengat binatang . Orang kampung itu bertanya: " Adakah kamu dan di antara kamu sekelian mempunyai ubat atau yang pandai membaca jampi (ruqyah)." 

Para sahabat Rasulullah S.A.W menjawab :
" Kamu tidak menerima kami sebagai tetamu.Kami tidak akan mengubatinya sebelum kamu memberikan sesuatu kepada kami" 

Mereka lalu memberikan beberapa ekor kambing. Lalu salah seorang dari mereka (para sahabat Rasulullah S.A.W ) membaca Ummul Al-Quran (Surah Al-Fatihah) , setelah itu mengumpulkan air air ludahnya di mulutnya dan meludahi orang yang sakit itu. Orang itu lalu sembuh dengan izin Allah.

Para Sahabat Rasulullah S.A.W berkata :
" Kami bertanya terlebih dahulu kepada Rasulullah S.A.W baru kami boleh ambil hadiah kambing ini." 

Lalu mereka bertanya kepada Rasulullah.Maka Rasulullah S.A.W tertawa dan Baginda S.A.W bersabda :
" Siapa yang memberitahu  kepada kalian bahawa ayat itu ( Surah Al-Fatihah) Jampi (ruqyah).? Ambil lah kambing itu dan berikan kepada saya sebahagian." 

Hadith Riwayat Imam Al-Bukhari (1670) Jilid IV M/s 39

No comments:

Post a Comment